Twitter Updates

    follow me on Twitter

      Mac mamini, díl druhý

      Během včerejšího večera jsem v podstatě dodělal vše, co jsem potřeboval. Nějaké překážky ale nastaly. První přišla poměrně brzy. Na Aukru jsem vyhrál novou, nepoužívanou Apple Wireless klávesnici. Doma žádnou jinou nemám. Jenže, při prvním spuštění Leoparda je nutné zadat pár vstupních informací (jméno účtu a jméno počítače). A to se dělá většinou klávesnicí, že. Leopard klávesnici našel a spároval se s ní, ovšem nereagoval na to, když jsem na ní psal. Takže jsem musel sednout do auta a zajet za synovcem. Ten klavesnici měl a půjčil mi jí. Trochu paradoxní bylo, že to byla klávesnice Microsoftu. V tuto chvíli jsem byl Microsoftu vděčný, že jsem rozběhl Maca :)

      Den první - základní nastavení
      Takže počítač je puštěn. Čistý jako lilie. Jako první krok je nutné nahrát českou lokalizaci. V mini chybělo CD (u svého MBP jsem ho měl), takže jsem přešel na stránku lokalizace.apple.cz a požádal o zaslání licence na češtinu. Čestinu si totiž můžete stáhnout pouze v tom případě, že máte počítač koupený v České, nebo Slovenské republice (je potřeba zadat sériové číslo počítače). Překvapila mě rychlost, s jakou přišel mail s odkazem na download a s registračním jménem a číslem. Posílal jsem ho v pátek po páté hodině a během 20 minut přišla odpověď. Nahrání českého rozhraní je věc rychlá a jednoduchá. Česká lokalizace ovšem nepočeští celý systém. Například iTunes je nutné dodělat zvlášť. Tady už ale není potřebná registrace. Je také důležité vypnout automatický update sytému. Vlastně jsem ho raději vypnul úplně. Maminu by to mátlo. I když vyjde update nějakého programu, musím totiž počkat až vyjde ten samý v češtině. To trvá cca měsíc. Například včera vyšla aktulizace pro iTunes 8.1. Proto jsem jako druhou věc přidal do RSS v Safari odkaz na aktualizace CZ.

      Co ona to vlastně potřebuje?
      Jaké programy teď nainstalovat aby jich neměla plno, ale měla tam JEN ty co potřebuje? V první řadě je to Skype. Naštěstí je v češtině. U Skype bych se chtěl chvilinku zastavit. Nová beta pro OS X totiž umožňuje jednu úžasnou věc a to je sdílení plochy. Až bude tedy problém, jednoduše prostřednictvím Skype ukážu druhé straně, kam má najet myší a co má udělat. Ano, jde to i jinak, ale právě ta možnost že to umožňuje Skype - program kterému rozumí a používá ho každý den - v rámci videohovoru je skvělý. V tuto chvíli jde přeci HLAVNĚ o jednoduchost. Nakažený Switcher (rozdíl oproti dobrovolnému switcherovi je ohromný. Tady je zodpovědnost na vás. On neměl potřebu přejít, vy jste mu to doporučili...tak se starejte) nesmí být z přechodu znechucen a otráven. Proto jsem ostatně zvolil OS X. Další v řadě bylo Safari. Tady jsem jí dal pár věcí do bookmarku, ovšem nastal tu první problém (o tom později). Nastavil jsem také Mail. Bude šťastná až zjistí, že se jí nové maily ukazují dole na ikonce a nemusí kvůli tomu lézt přímo do gmailu. Mail sám o sobě je tak jednoduchý a přehledný, že pro ní nebude problém (doufám) se v něm orientovat. Jenže když jsme u mailů, tak jí chodí od přátel ony "úžasné" vtipy většinou dělané do PowerPointu. Další nutnost jsou tedy iWork (Office ala Apple. Tedy pěkné, efektní, jednoduché, ale na práci bych je nechtěl ani za nic). Z Apple stránek je možné stáhnout 30 denní trial. Čeština na celé iWork '09 je již také k dispozici. Do iTunes jsem jí nahrál nějaké oblíbené věci. Nastavil jsem je také tak, aby pro ní nebylo nutné dělat cokoli navíc. Doporučuji tedy mít povolenou organizaci složek dle iTunes a pak hlavně automatické přidávání skladeb do knihovny iTunes při jejich spuštění. Ještě jsem jí přidal pár podcastů pořadů z rádia (ČR 2) které poslouchá. iPhoto je věc na kterou sázím nejvíc. Ostatní věci z balíku iLife asi hned tak využívat nebude. Probém ovšem je, že iLife '09 nejsou ještě lokalizované do češtiny. Údajně by se tomu tak mělo stát do konce března. Uvidíme. Už teď jsem tam vytvořil pár rodinných alb a použil i rozpoznání obličeje. Z Docku jsem vyházel věci které zatím nevyužije. Má tam základ - výše jmenované programy. To je zhruba vše co jsem včera udělal. V podstatě se macek dostal během 2 hodinek do stavu, kdy ho můžu předat dál (až na ten iLife).

      Problémy? Bylo nás pět.
      Vše šlo tedy velice hladce, a vlastně mě to bavilo. Jak už to tak při práci na OS X bývá. Nedá se to srovnat s tím, když jsem byl nucen dávat do kupy počítače s Vistou (např. připojení k síti je tu jako nebe a dudy. U Visty jsem s ním měl problém pokaždé. Tady otázka 30 vteřin. Vlastně by to zvládla asi i mamina). Ovšem pár problémů se přesto vyskytlo.
      Prvním z nich bylo Safari. Updatoval jsem z 3ky na 4ku. Čeština fungovala. Pak jsem ale nainstaloval plugin do Safari který se jmenuje Glims. Po restartu bylo Safari najednou v angličtině. I po odinstalování Glims je stále v angličtině. Po downgradu na 3ku je vše v pořádku. To mě celkem štve. Safari 4 je skvělé.
      Druhý problém je v tom, že se mi nedaří nastavit klávesovou zkratku pro Spotlight. Ať nastavím cokoli, Leopard nereaguje a dokonce toto nastavení po návratu do System Preferences zmizí!
      Třetí problém je, že nemohu odstranit ikonu HD z plochy. V preferencích Finderu jsem její zobrazení vypnul a z Finderu také zmizela. Na ploše ovšem stále zůstává.
      Čtvrtý problém mám s tím, že vžy po otevření Finderu jsou v něm ikony rozházené. To mi vadí. Samozřejmě je možné nastavit pro vybranou složku zobrazení trvale na mnou vybrané, ale to není řešení. Chci, aby byly ikony srovnané do mřížky pokaždé. Tady si nevím rady. Na svém MBP s tím problém nemám.
      Pátý "problém". Je sice v uvozovkách, ale pro mě je to právě ona česká lokalizace. Ta je sama o sobě pro mě děsivá. Nejsem dobrý v angličtině, ale na počítačích používám zásadně AJ. Jinak jsem zmatený. Pojmenovat složku "Downloads" jako "Zkopírované" je dost matoucí. U některých z výše uvedených problémů vidím jako příčinu právě CZ lokalizaci.

      Následující díly už nebudou tak dlouhé a budou v podstatě reflektovat stav jaký nastane. Případné problémy jaké bude matka mít s používáním , jaké naopak radosti a co to vše bude znamenat pro mě :) Těším se na to.

      Pár slíbených fotek mamini mini k vidění zde.




      7 Comments

      gravatar

      Dal jsi pryč ten HD v nastavení Findera v záložce General, kde je "Show these items on the Desktop"? Když odškrtnu Hard disk, tak je z plochy okamžitě pryč.

      gravatar

      Právě že dal. Z Finderu zmizel, na ploše zůstává. http://gallery.me.com/drowner#100289/screen-capture&bgcolor=black

      gravatar

      Přeji hodně pohody novému switcherovi. Snad se sžije s iWork (případně bych zkusil OO.org) a doufejme, že se Snow Leopardem přijde i oficiální česká lokalizace.

      gravatar

      opet chvalim druhy dil, koukal jsem na ten TC, maminku si ocividne rozmazlujes a tak to ma byt :)

      gravatar

      Halogan: Cestina ve Snow Leopardu by byla uzasna. Prinest si domu pocitac a rovnou ho zacit pouzivat by bylo ohromnou vyhodou. Ale moc tomu neverim.

      Anonym: TC je moje. To bych ji opravdu rozmazloval uz moc

      gravatar

      drowner: Ten screenshot ukazuje, že HD nebude v oknech Finderu. Což očividně funguje. Ale na kartě Obecné jsou položky, které se mají a nemají zobrazovat na ploše, pokud jsi tedy HD neodškrtával i tam ;-)

      gravatar

      QuickShare: Bože, pravda! Jak říkám, v CZ prostředí se prostě nevyznám (i když tady je to teda jak pro blbý). U sebe jsem to měl vyplé hned. Díky.