Twitter Updates

    follow me on Twitter

      iPhoto 08, aneb, jsem na tom zas lépe!

      Před pár dny jsem naříkal nad krkolomností programu iPhoto. Provedl jsem tedy update z iLife O6 na iLife 08 a musím s nadšením sobě vlastním přiznat, že iPhoto 08 je lepší. Ano, systém zůstává stejný, tedy iPhoto má svojí library a vy se musíte naučit tahat všechny fotky do ní a ne do složky Pictures (obrázky) na HD Maca (pokud tedy nechcete mít na HD všechny fotky dvakrát). Jako u iTunes jde o zvyk a nemá smysl se rozčilovat, že ve Windows to tak nebylo. Přece proto jsem (nebo jste) switch provedl (nebo chcete provést). Co mě ale v novém iPhotu velmi pomohlo jsou tzv EVENTS. Z levého panelu zmizelo nesmyslné třídění do složek dle roku (opravdu si nepamatuji, jaký rok jsem se fotil s dcerou v Tunisku) a tzv Rolls, které jsem jako nový uživatel jaksi nechápal. Místo toho vidíte krásně velké složky s názvy a náhledy, které navíc můžete posouvat přímo v náhledu složky, takže nemusíte ani rozklikávat. Jednoduché, pohodlné a jak je u applu zvykem i efektní. Je to dokonce tak návykové, že jsem smazal i mnou pracně vytvořené nové složky (alba) v levém panelu iPhota (chtěl jsem mít na panelu složky podobně jako u Windows :). Uvědomil jsem si, že v tuto chvíli nedávají smysl.

      Jediné co tedy nyní musím udělat je to, co jsem dělal u mp3 u iTunes. Ze svého externího HD pěkně přetahovat složku po složce (abych měl jistotu, že se vše správně roztřídí), protože přeci jen je tu jedna věc, která není pro uživatele Windows pochopitelná. Když mám na externím HD složku a v ní podsložky (třeba "Výlet do Berouna" a v něm podsložky "Upravit", "Vytisknout" a přetáhnu tuto složku do library iPhota tak to ji rozdělí na 3 zcela samostatné nové složky, což je trochu opruz. Proto raději kontroluji, jak se vše přenáší a když tato situace nastane, ručně si bývalé podsložky (v iPhotu nové složky) přetáhnu do té původní - hlavní. V tomto případě tedy do "Výlet do Berouna". Na druhou stranu je to k něčemu dobré....Po dlouhé době jsem si "dokonale" zorganizoval mp3 a fotky :)

      Na závěr jedno zjištění, které jsem nastínil ve včerejším komentáři. V případě že si v iPhotu vytvoříte krom již zmíněných Events nějakou další složku, nebo album a přesunete do něj foty, tak jde (naštěstí) pouze o ZÁSTUPCE a nedochází tak (naštěstí) ke zdvojení.

      7 Comments

      gravatar

      Ano, iPhoto 08 ně nadchlo už na Jobbsově předváděčce a nadšeně jsem sledoval tutorial.

      Nevíš ale jak si iPhoto poradí s formátem RAW (nebo NEF)? To je totiž to v čem fotím, a jedna fotka tak zabírá asi 6 MB. Okamžitě bych měl fotkama zaplácanej systémovej disk, takže mě zajímá, zda je možný pracovat v iPhotu s fotkama a mít je přitom externím disku. Musím pak mít v iPhono library desetitisíce linků na fotky na externím disku?

      gravatar

      Jak je to s RAW nemohu zodpovědně říct, protože s ním nepracuju. Ohledně druhé otázky musím říct bohužel, ano. Buď je budeš mít na externím disku, pak ale po jeho odpojení v iPhotu nic neuvidíš, ale náhledy tam zůstanou a budou zabírat místo. Navíc editace provedená v iPhotu se ti neprojeví na tom externim HD. Nebo je všechny přetáhneš na HD do iPhoto library.

      gravatar

      Ono už je iPhoto 08 dostupné i u nás? Kde jsi ho koupil?

      gravatar

      Vzhledem k nespokojenosti s iPhotem 06 jsem si nebyl až tak úplně jistý, jestli dám (i když jde o relativně nízkou částku) peníze za iLife 08. Proto jsem ho chtěl nejdříve "zkusit". Nyní mám up to date objednán a čekám, až mi přijde.

      gravatar

      Asi blba otazka: ako sa robi up to date? Na apple.com som citala ze to stoji cca 10 $, co by problem nebol. mam iLife 06, musim kupit novu 08-micku, alebo je aj lacnejsie oficialne riesenie?

      gravatar

      Záleží na tom, kdy byl počítač koupen. Jestli to bylo po 7. srpnu (tedy představení iLife 08), pak máš nárok na uptodate. Tato možnost je do 30. října včetně. K dostání je na CD u prodejců apple. Up to date je nejlevnější řešení.

      gravatar

      Dakujem, je to pase.