Twitter Updates

    follow me on Twitter

      iPhoto (iTunes)

      iPhoto je jeden z programů balíku iLife, který dostanete ke svému počítači zdarma. Nejsem profesionální fotograf. Fotím ty běžné momentky, jako asi každý z vás. iLive byl jedním z důvodů, proč jsem chtěl OS X.

      S čím mám zásadní problém u iPhota je organizace. Je zcela odlišná od Windows. Bylo mi řečeno, že jde o zvyk, ovšem zatím v tom vidím nevýhodu a odrazuje mě od práce s ním. Následující postup který jsem provedl bude logický z pohledu uživatele Windows. Zapojím foťák do USB, iPhoto okamžitě zareaguje a zeptá se mě, jestli chci fotky uploadovat. Jenže ejhle, mohu uploadovat pouze všechny fotky (!). Nemohu si vybrat, jaké z foťáku chci a jaké ne. To je dost nepříjemné a nenašel jsem možnost to změnit. Přejdu tedy do Finderu (průzkumník) který mi ukazuje fotoaparát jako externí HD. Vyberu si v něm tedy fotky a přetáhnu je do složky PICTURE v počítači (funce drag and drop je v OS X neuvěřitelně vychytaná. Přetahovat můžete téměř vše a kam chcete). Pak si znovu otevřu iPhoto abych si je mohl upravit. Jenže oni tam nejsou! iPhoto je nevidí. Tak je tedy naimportuju (toto lze provést v nastavení iPhota automaticky, ale to jsem si vypnul. Důvod zjistíte později). Skvělé. Vše jde rychle bez problému. Propojení jednotlivých programů iLife a systému je perfektní. Problém je ale v tom, že iPhoto si vytvořilo kopie do své vlastní složky (Library) , takže fotky mám nyní ve složce Pictures i v library iPhota. Je to nesmyslné, protože tím se vám dvojnásobně ubírá místo na HD. Navíc úprava fotky v iPhotu se projeví pouze na oné kopii (pozor, nejde o zástupce ale plnohodnotnou kopii fotky) v něm, ne na té původní v Pictures složce, což je nyní jasné, když jde o kopii. Ani roztřídění v samotném iPhotu mi nepřijde přehledné (ale to je zvyk). Navíc jsem pak v docela slušném zmatku, protože když smažu fotku z iPhota, tak stale zůstává v Picures a naopak. Musím tedy myslet na to,abych ji smazal ze všech míst kde je... A to nemluvím o tom, že Trash v iPhotu není to samé, jako Trash v systému. Další věcí co mě velmi mate je to, že když si v library iPhota udělám novou složku (třeba rodina), fotky v ní jsou pak asi jen zástupci té hlavní library, takže je mám i tam i v mé složce Rodina. Zmatek. Chtěl jsem si tedy nainstalovat oblíbenou Picasu. Bohužel není na OS X.

      To samé je v iTunes. Všechny své mp3 jsem si dal do složky Music. Pak je pouštěl v iTunes, kde mám zapnuté organizování složek samotným iTunes. Najednou jsem měl 1/2 HD plnou. Sranda je v tom, že iTunes si je přidává do své složky až když si je pustíte. Takže pak jsem v tom měl pořádný chaos, protože něco se mi přesunulo (to co jsem si už pouštěl) něco bylo pouze ve složce Music. Strávil jsem pak celý den kontrolou, co mám zdvojené a co už mohu ze složky Music smazat, protože je to v iTunes library. Zajímavé je, že narozdíl od iPhota mi tento systém v iTunes nevadí a naopak mi vyhovuje. Program perfektně třídí autory a alba do složek a přidává k nim foto alba. Musíte mít ale účet na iStore. V CZ to nejde, ale lze to obejít. Návodů je na internetu plno (tuším, že Maler to psal na svém blogu, ale bude to všude), takže nebudu říkat stokrát vyřčené.

      Když to shrnu, tak iTunes perfektní věc. Když si dáte na poprvé trochu práce s organizací, bohatě se to vyplatí. Používal jsem je už na Windows. iPhoto pro mě nepoužitelné. Náhradu podobnou Picasa jsem zatím nenašel. Mrzí mě to o to víc, že je iPhoto propojeno právě se systémem a často by se hodilo.

      4 Comments

      gravatar

      ad iphoto - obstarej si nové iPhoto, budeš zírat na vylepšení :-) (včetně selektivního výběru)

      gravatar

      Už ho zkouším. Příspěvek o něm už mám rozepsaný a měl by se tu ukázat každou hodinou :)

      gravatar

      Spousta veci, o kterych pises, je jinak: samozrejme lze zvolit, ktere fotky z fotaku se importuji a dalsi :) Doporucuji projit napovedu, u kazde aplikace je a je pekne zpracovana :)

      gravatar

      V příspěvku jsem nepsal,že není možné zvolit, jaké fotky naimportuji, ale že první co jsem viděl při zapojení foťáku do Maca bylo ono oznámení o počtu fotek v přístroji a pouze možnost upload všech. Což (při zvyku z Win aplikací jako třeba Picasa) pro mě bylo nedostatečné. Až pomocí Findera jsem tam dostal fotky jaké jsem chtěl.
      Mohu Vás také požádat o tu další "spoustu" věcí, která je jinak než jsem psal? Jde mi o to, abych se naučil něco já a abych nemátl případné další zájemce o switch.